Archiwum

multifund.pl i bestfunds.pl nie działają. Co z pieniędzmi inwestorów?

Od piątku nie działają strony wrocławskiej firmy Netfield – operatora podobnych do mBanku platform multifund.pl oraz bestfunds.pl pozwalających na zakup funduszy inwestycyjnych. Od rana otrzymujemy pytania: co się stało? Oraz: co z zainwestowanymi pieniędzmi? Czy są bezpieczne? Okazało się, że to problem techniczny i strony wrócą do działania w piątek.

Czym są multifund.pl i bestfunds.pl? I co się stało?

Uspokojeniem dla inwestorów będzie informacja od operatora platformy: są to chwilowe problemy techniczne (w ciągu kilku lat działania pojawiły się po raz pierwszy).

Za pośrednictwem tych portali można było nabywać jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Nagle, bez zapowiedzenia i bez żadnego wyjaśnienia w piątek portale te przestały działać. Tak samo jak portale, które sprzedawały fundusze za pośrednictwem MultiFund (np. pasaż funduszy w Onet.pl).

Uspokajamy

[stextbox id=”alert”]To tylko poważny problem techniczny – portal wrócą do działania najprawdopodobniej w piątek.[/stextbox]

I tu pojawia się najważniejsze pytanie: co z pieniędzmi inwestorów?

Bez obaw. Są całkowicie bezpieczne.

Platformy Multifund i BestFunds są jedynie pośrednikami w wyświetlaniu informacji o rejestrach funduszy. Wpłaty inwestorzy dokonują na rachunki wybranych przez siebie funduszy inwestycyjnych. I tam są one całkowicie bezpieczne.

Platformy funduszy zarządzane przez Netfield – ciekawostka

Pierwszą platformą był portal MultiFund.pl. Miała to być alternatywa dla mBanku. Z tą różnicą, że … pobierała opłaty manipulacyjne przy zakupie funduszy. Nieświadomi tego inwestorzy przepłacali, płacąc prowizje (a raczej nie wiedząc, że można ich nie płacić…). Wraz ze zwiększaniem świadomości inwestorów firma uruchomiła bliźniaczą platformę BestFunds.pl. Tym razem bez żadnych opłat manipulacyjnych. I tę platformę można polecać jako – alternatywę dla mBanku (oferta różni się kilkoma funduszami) i dla niektórych może okazać się atrakcyjna.

Co ciekawe – platforma Multifund.pl nadal równolegle funkcjonuje. Według dobrej biznesowej zasady: gdy nieświadomy inwestor trafi na platformę MultiFund.pl będzie grzecznie płacił opłaty manipulacyjne. Nie wiedząc, że można ich nie płacić. A bardziej świadomi inwestorzy – którzy dokładniej przyglądali się takim ofertom wybiorą platformę BestFunds.pl.

Do tego platforma MultiFund.pl jest wykorzystywana na kilku portalach, przykładowo:

  • Onet.pl  – na platformie platforma.fundusze.onet.pl gdzie, jak to zwykle bywa, inwestujący nieświadomie przepłaca – płacąc prowizje od zakupu funduszy

Aktualności dotyczące tego tematu

Będę publikował na bieżąco.

[11.02.2013, godzina 13:00] Portale nadal nie funkcjonują. W sieci nie ma żadnego słowa wyjaśnienia.

[12.02.2013] Pojawia się wyjaśnienie – cała sytuacja to wynik poważnej awarii technicznej. Twórcy platformy zapowiadają, że do piątku portale przywrócą działalność.

O autorze

Remigiusz Stanisławek

Witaj, z tej strony Remigiusz. Od 2006 roku uczę jak świadomie korzystać z funduszy inwestycyjnych i produktów inwestycyjnych. Czasem opiszę jakąś aferę :) Fundusze to nie lokata. To inwestycja. A inwestycją trzeba zarządzać. Ale wystarczy odrobina podstawowej wiedzy aby skutecznie inwestować. Jeżeli Twoje pieniądze są dla Ciebie ważne - może warto poświęcić im nieco więcej czasu?

Zostaw komentarz

komentarzy 16

  • W przypadku Funduszy Investors TFI i Skarbca niestety trzeba dokonać odkupienia – następnie przelać pieniądze na konto w mBanku i utworzyć nowe rejestry. Problem zaczyna się z zagranicznymi TFI (WIOF i HSBC), czy ktoś zna jakies przedstawicielstwo WIOF w Polsce, jak dokonać transakcji na własnych rejestrach Funduszy z siedzibą w Luksemburgu?

    • Zarówno na stronie logowania do Multifund jak i Fundigo.pl (również zarządzane przez Netfield) wyświetla się informacja, że „certyfikat bezpieczeństwa dla tej witryny wygasł” oraz sugestia, że strona mogła zostać zaatakowana. Głupio byłoby się logować w takich warunkach. Niestety, na infolinię dodzwonić się nie da, a i na odpowiedź mailową nie mogę się doczekać…

  • Dostałem dziś od nich wyjaśnienie mailowe

    Szanowni Państwo,

    Z przykrością informujemy, że w dniu 08.02.2013 r. w godzinach popołudniowych wystąpiła
    poważna awaria infrastruktury teleinformatycznej po stronie naszego dostawcy usług internetowych.

    W chwili obecnej trwają intensywne prace nad przywróceniem pełnej funkcjonalności serwisów Multifund.pl i BESTfunds.pl. Według naszego stanu wiedzy ponowne uruchomienie obu platform powinno nastąpić najpóźniej w godzinach wieczornych dnia 15.02.2013 r. (piątek).

    Pragniemy zapewnić, że wszystkie Państwa środki inwestowane za pośrednictwem Multifund.pl i BESTfunds.pl są w pełni bezpieczne, ponieważ Netfield S.A., jako dystrybutor funduszy inwestycyjnych, zajmuje się jedynie przekazywaniem zleceń i dyspozycji swoich Klientów do odpowiednich TFI, zaś same środki pieniężne są przez Państwa wpłacane bezpośrednio na rachunki nabyć odpowiednich funduszy inwestycyjnych.

    W związku z zaistniałą sytuacją, tych z Państwa którzy zamierzają złożyć zlecenia bądź dyspozycje w okresie przerwy w działaniu naszych serwisów – prosimy o kontakt e-mailowy ( bok@multifund.pl ) ze wskazaniem następujących danych:

    – nazwa TFI,
    – miejsce zamieszkania,
    – numer telefonu kontaktowego

    co umożliwi nam kontakt z Państwem i skierowanie do naszych przedstawicieli regionalnych bądź też innego dystrybutora w Państwa mieście.

    Deklarujemy pełną pomoc w umożliwieniu Państwu sprawnej obsługi Państwa rejestrów otwartych za pośrednictwem platform Multifund.pl i BESTfunds.pl

    Z poważaniem,

    Zarząd Netfield S.A.

  • To problem techniczny. Portale przekierowują na szyfrowane łącze https:// a certyfikat SSL potwierdzający tożsamość właściciela portalu nie jest poprawnie rozpoznawany. To z pewnością błąd techniczny, aktualizacji certyfikatu – być może przeniesiono portale na inne serwery i nie dokonała się propagacja informacji o certyfikacie. Takiego certyfikatu używamy w http://www.opiekuninwestora.pl można uruchomić jako https://www.opiekuninwestora.pl aby wejść w szyfrowane połączenie. W 2009 roku gdy aktualizowaliśmy certyfikat też przez 1-2 dni pojawiał się taki komunikat z uwagi na błąd w ‚osadzeniu’ certyfikatu na stronach portalu. Nie ma się tu specjalnie czego obawiać – co najwyżej dla bezpieczeństwa zmienić za jakiś czas hasło dostępowe.

    • Jest 25 lutego. Dalej certyfikat bezpieczeństwa nie został zaktualizowany, próby zalogowania się do portalu BestFunds nieskuteczne (zachowuje się jakby hasło nie działało – odświeża stronę). Oczywiście BOK bestfunds i Netfield nie odbierają telefonu, a dzwonienie do szefa netfield kończy się nerwowym odsyłaniem do korespondencji mailowej i rozłączeniem rozmowy. Czy to jakies nowe standardy traktowania klientów? Rozumiem błąd techniczny, ale trwa to już 3ci tydzień, a obsługa klienta nie działa

      • Generalnie obsługa Netfield w ostatnich dniach wyznacza chyba nowy standard olewania klienta. Dziś strony znów nie działają a taka sytuacja ma miejsce chyba czwarty raz w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Wyjaśnienia Netfield dot. bezpieczeństwa inwestycji są nieprawdziwe. Oczywistym jest że jeśli chcę odzyskać zainwestowane pieniądze to muszę złożyć dyspozycję przez stronę internetową. Jeśli się nie mogę zalogować to hm…. muszę poczekać? 😀 Zresztą sama realizacja dyspozycji to kolejna długa historia. Na początku do agenta transferowego przesłali moje nieprawdziwe dane. Przytrafiało im się błędnie realizować dyspozycje a sam czas przekazania zlecenia (choćby właśnie odkupienia środków) do agenta transferowego to loteria – raz dyspozycja złożona w piątek poszła we środę, jakby przez pół tygodnia nikt nie pracował! Myślę że w takiej sytuacji certyfikat bezpieczeństwa to kolejny przykład nieogarnianego bałaganu, czego tłumaczeniem może być właśnie wspomniane zachowanie szefa platformy. Dlatego jakiś czas temu podziękowałem im za współpracę bo jak dla mnie Netfield nie jest firmą godną zaufania.

  • Nie mogę się z nimi skontaktować: wysłałem e-maile – nikt nie odpisał, na telefony – „wybrany numer jest nie dostępny”

    porażka:/ a szkoda bo mają ciekawą ofertę…

    • i jeszcze jedno: gdy teraz wchodzę na ich strone(bestfunds.pl) i klikam „konto klienta” to mam komunikat : „To połączenie jest niezaufane”, co więcej to samo zauważyłem na multifund(gdzie konta oczywiście nie mam)

      nie wiem czy u mnie coś szwankuje czy dalej mają atak wirusa? dziwna sprawa…

    • Tak. Tym razem nie działa chyba już definitywnie. Domena bestfunds.pl już została przez kogoś przechwycona. Ze strony firmy prowadzącej portal zachowanie skandaliczne. Miałem tam testowo zainwestowane 100 zł aby (tradycyjne) sprawdzić daną platfromę. Być może wśród czytelników jest ktoś kto wie więcej na ten temat?

      O pieniądze w funduszach kupionych przez BestFunds nie musimy się martwić. Przelewy realizowano na rachunku funduszy. Jak wrócę z wyjazdu to na początku października zapytam twórców tej platformy co się stało – i rozpocznę procedurę dostępu do środków w funduszu, który poprzez bestfunds.pl nabyłem.

      Szukając otwartych platform bezprowizyjnych nie ma się co zastanawiać – do wyboru mamy mbank.pl oraz bossafund.pl. Reszta z uwagi na małe możliwości w zasadzie się nie liczy.

      • Złożyłem już skargę do KNF zarówno poprzez profil zaufany na e-puap jak i listownie.
        Netfield S.A. zmieniła siedzibę już co najmniej trzy raz. Na chwilę obecną fundigo pl nie działa już definitywnie, uniemożliwiając złożenie jakiejkolwiek dyspozycji.

        • I to jest bardzo dobre zachowanie. Wygląda na to że Netfield od kilku lat jest firmą działającą tylko hm… w zasadzie to chyba tylko zarząd wie po co. W zasadzie wszyscy pracownicy i współpracownicy Netfield po odejściu weszli w spór sądowy z powodu niezapłaconych pieniędzy. Ja również mam wygraną sprawę z [EDIT RS]
          Roszady z adresami zaczęły się po ogłoszeniu upadłości przez Money Expert z którą Netfield było w korelacjach. Jeszcze za moich czasów firma rezygnowała z kilku numerów telefonów ale oczywiście informacje na stronach nie były zmieniane. Gdy nie wywiązuje się ze zobowiązań związanych z prowadzeniem platformy (zlecenia przekazywane do agenta transferowego po kilku dniach od złożenia w platformie), na karku ma wiele spraw komorniczych (np. było śledztwo w sprawie kilkuletniego nie płacenia składek ZUS i US) to na takie drobnostki jak klienci chyba nie zwraca się uwagi 😀

    • Numery podane na stronie nie odpowiadają, osoby, które kiedyś z firmy poznałem – też zmieniły numery. Jedno jest pewne – platforma nie działa. Pieniądze były wpłacane tak naprawdę na rachunek funduszy inwestycyjnych – trzeba zgłosić się do funduszu, do którego dokonano wpłat i tak rozdysponować te środki (np. wypłacić).

      Być może warto zgłosić tę sytuację do KNF.