W poprzednim artykule pokazałem jak można „zawyżać” reklamowe wyniki strategii zakładając inwestowanie w wybranym parasolu funduszy. Oczywiście tym „najlepszym” parasolu. Różnice w 10-letnich wynikach funduszy akcji pokazują jak wiele zależy od szczęścia: UniKorona Akcji (1999-2011)- zysk: 192%, w tym samym czasie fundusz Pioneer Akcji zyskał ledwie 67%. I to przed opodatkowaniem.

Po uwzględnieniu podatków strategia „Opiekun Zysku” zarabiała czasem ponad 15%. Bez opodatkowania było to 25% średniorocznie.

Dziś – urealnimy wyniki o wpływ inflacji…

Nawet niewielka inflacja ma wielkie znaczenie

To wykazałem już w wielu artykułach. Dlatego inflację koniecznie należy włączyć do obliczeń zysków strategii. Dla inwestora liczy się realna wartość pieniądza.

Liczenie inflacji w symulacji wyniku za jeden wybrany okres – nie jest trudne. Gorzej, gdy takie obliczenia wykonujemy dla wielu różnych okresów analiz. Ale o tym w kolejny artykule. Zasady, którymi należy się kierować przy analizach wpływu inflacji na wyniki strategii zawarłem w tym artykule.

Obliczenia

W analizie strategii „Opiekun Zysku” zamiast pokazywać 25% średniorocznie (co teoretycznie miało miejsce…) pokazuję znacznie, znacznie mniej.

Przypomnijmy, używając strategii Opiekun Zysku w „wersji aktywnej” w okresie 1.1.1999 – 1.1.2011 (12 lat):

  • zysk brutto wyniósł: 1340%. To jest 24,8% średniorocznie.
  • po opodatkowaniu (podatek przy każdej zmianie między funduszami): 480%. To jest 15,8% średniorocznie.
  • inflacja w okresie 12 lat wyniosła: 53,9%
  • po uwzględnieniu inflacji: (480% – 53,9%) / (1+53,9%) = 276%. A to jest 11,7% średniorocznie ponad inflację.

Komentarz

Uwzględnienie podatku oraz inflacji w analizie historycznych wyników strategii pozwala pokazać jej faktyczną zyskowność wyrażoną w realnej wartości pieniądza.

Moim zdaniem uczciwym jest pokazanie realnych wyników strategii. Naciąganych liczb i pominiętych faktów mamy wystarczająco dużo w reklamach czy też publikacjach reklamowych funduszy inwestycyjnych. Tak jak np. w poniższej reklamie z 2006 roku („przypadkiem” funduszu UniKorona Zrównoważony).

Obejrzyj reklamę (kliknij tu lub kliknij rysunek)

[stextbox id=”info” caption=”Tak, reklama pokazuje doskonały wynik: 358%”]

.. za okres 11 lat. Ale – czyż nie brzmi to doskonale? 358% w 11 lat? Reklama dotyczy UniKorona Zrównoważony. Małym druczkiem pokazany jest okres inwestycji. Obejmuje okres od czerwca 1995 do czerwca 2006.

A ile zarobiła lokata bankowa w tym okresie?

Przeciętna lokata (nie najlepsza) zarobiła 240%. Czyli fundusz zarabiał średniorocznie 2,7% więcej niż przeciętna lokata bankowa. Gdyby inwestor „szukał” najlepszych lokat wynik funduszu byłyby już niewiele większy niż lokaty. To oczywiście efekt wysokiej inflacji w latach 1995/96 (21% i 18%).[/stextbox]

To nie koniec 🙂

W kolejnym artykule podam jeszcze kilka „drobiazgów”, o których zapomina się publikując wyniki strategii.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here